Diagrama SWOT este unul dintre instrumentele de baza folosite in marketing si este foarte util pentru stabilirea strategiei.
SWOT este un acronim format din primele litere ale celor 4 zone ale diagramei, astfel:
S vine de la cuvantul Strenghts care sintetizeaza punctele tari ale companiei, in cazul nostru cazinoul, sala de jocuri sau reteaua de sali de jocuri
W vine de la Weaknesses, care se refera la punctele slabe ale cazinoului
O vine de la Opportunities si exprima toate aspectele din mediul extern care ar putea reprezenta oportunitati pentru dezvoltarea activitatii cazinoului
In sfarsit, T vine de la cuvantul Threats si sintetizeaza acele aspecte din mediul extern care reprezinta amenintari pentru evolutia cazinoului nostru
Diagrama SWOT plaseaza cele 4 zone astfel incat sa puna in evidenta 2 categorii.
Pe de o parte, aspectele interne, care sunt legate de caracteristicile cazinoului nostru, in zona SW ocupata de Punctele Tari si de Punctele Slabe ale cazinoului; este important de observat ca asupra acestor aspecte, avem puterea de a le schimba sau de a le ameliora intr-o oarecare masura, ele fiind sub controlul nostru.
De cealalta parte sunt plasate aspectele care sunt generate de mediul extern si care ar putea sa ne afecteze activitatea cazinoului, fie in sens pozitiv, Oportunitatile, fie in sens negativ, Amenintarile. Este clar ca asupra acestor aspecte nu detinem control, desi in unele cazuri am putea fi in masura sa le influentam. In aceasta zona este important sa anticipam evolutia situatiei si sa estimam posibilele efecte asupra cazinoului nostru.
In afara acestor 2 zone – interna si externa - se mai poate observa ca diagrama SWOT este astfel construita incat plaseaza aspectele pozitive - Puncte Trai si Oportunitati – in partea din stanga si aspectele negative – Puncte Slabe si Amenintari – in partea dreapta.
Dupa trasarea diagramei SWOt urmatorul pas este de a face o analiza interna a cazinoului nostru si de a identifica pe rand toate caracteristicile care sunt in categoria Punctelor Tari si respectiv in cea a Puntelor Slabe. De asemenea este important sa facem si o estimare a ponderii acestor caracteristici astfel incat sa completam cele 2 zone cu elemente asezate in ordinea importantei lor.
In concluzie, partea superioara a diagramei SWOT va contine aspecte care se refera in special la resursele de orice natura pe care le avem, la abilitati si competente precum si la procese, sisteme sau tehnologii pe care le detinem. Este foarte important sa generam acest continut tinand cont si de informatiile colectate de la clienti, de la angajati, nu doar din opiniile si rapoartele managerilor.
Partea de jos a diagramei SWOT se completeaza facand o analiza a influentelor din mediul extern si a concurentei directe si laterale. Pentru a fi mai usor, putem grupa aceste influente folosind acronimul STEP, care se refera la 4 categorii de factori: Social, Tehnologici, Economici si Politici.
De exemplu, pentru ca la noi schimbarile legislatiei specifice jocurilor de noroc au un efect major asupra activitatii cazinourilor, factorii Politici ar putea sa apara atat in zona Oportunitatilor cat si in zona Amenintarilor, sub forma taxelor mai mari. Efecte importante pot veni si din zona de legislatie specifica a altor domenii ca de exemplu dezvoltarea turismului sau scaderea TVA, care reprezinta Oportunitati sau interzicerea fumatului in spatii publice, care este clar o Amenintare pentru activitatea cazinourilor.
Odata completate zonele diagramei SWOT urmatorul pas este de a folosi acest instrument pentru a sustine decizia asupra strategiei de actiune. Aceasta strategie poate include exploatarea mai eficienta a punctelor tari, investitii in oportunitati de pe piata, ameliorarea sau eliminarea punctelor slabe si apararea impotriva amenintarilor din mediul extern.
O strategie posibila este de a folosi punctele tari pentru a ameliora punctele mai slabe. Astfel daca avem o echipa de management experimentata si motivata, ceea ce este un punct tare, putem organiza training-uri care sa imbunatateasca performanta angajatilor, care initial era mai salba decat la concurenta.
O alta strategie ar fi de a folosi punctele tari pentru a beneficia de oportunitatile aparute in mediu extern. Spre exemplu daca locatia, mixul de jocuri sau ambianta cazinoului sunt puncte tari am putea profita de dezvoltarea turismului. Un alt exemplu ar fi daca brandul cazinoului este foarte puternica am putea profita de legalizarea pariurilor online pentru a deschide o platforma de jocuri online.
Similar pot fi considerate strategii care se bazeaza pe oportunitatile din mediul extern pentru a ameliora puncte slabe interne sau pentru a ne pregati impotriva amenintarilor din mediu extern.
In concluzie iata cum iti recomand sa folosesti diagrama SWOT in 7 pasi simpli:
- Colecteaza informatiile necesare pentru continutul diagramei. In acest sens poti folosi atat surse primare cat si surse secundare de informatii
- Analizeaza informatiile colectate
- Identifica Punctele Tari si Punctele Slabe si estimeaza Oportunitatile si Amenintarile din mediul exern si cele legate de concurenta si completeaza continutul diagramei SWOT
- Genereaza optiuni de strategii posibile pornind fie de la Punctele Tari fie bazate pe Oportunitatile din piata
- Stabileste-ti prioritatile
- Stabileste obiectivele pe care iti propui sa le atingi prin aplicarea strategiei; este important ac obiectivele sa fie exprimate SMART, ceea ce insemna ca sunt:
- Specifice
- Masurabile
- Adecvate temporal
- Relevante
- Tangibile
- Cu aceste obiective si cu strategia aleasa alcatuieste un plan cat mai detaliat de actiuni
In final o ultima observatie: Actunea este principala conditie pentru succes. Diagrama SWOT este doar un instrument pe care il ai la dispozitie, important este sa stii sa il folosesti si sa treci la actiune.
Mult succes !